Drie tips voor minder emotionele reactie in gesprek met anderen

Drie tips voor minder emotionele reactie in gesprek met anderen
Misschien herken je dat wel, bij jezelf of een collega. Iemand zegt iets, doet iets en bij jou gebeurt er van alles. Mogelijk reageer jij soms emotioneel en heb je hier last van in jouw communicatie met anderen. Het kan zijn dat je merkt dat je gekwetst bent door een opmerking van een collega waardoor jij te emotioneel reageert. Vaak baal je daar achteraf van en reageert de ander wellicht ook weer op jouw emotionele reactie. Dit kan niet-functioneel zijn voor beide partijen. En eigenlijk heeft het alles te maken met waarnemen & interpreteren.

Hoe ontstaat een interpretatie?
Onbewust kies jij wat je wel of niet waarneemt en je doet van iedere situatie een indruk op. Hoe jij reageert hangt af van hoe jij, door jouw persoonlijke bril, naar een situatie kijkt en hoe jij dat ervaart. De sterkte en kleuring van jouw bril hangt onder andere af van eerdere ervaringen en gebeurtenissen.

Onbewust geef je dan ook direct betekenis aan de ervaring of gebeurtenis. Dat levert een bepaald gevoel op van bijvoorbeeld blijdschap, vreugde, verdriet of boosheid. En vanuit dat gevoel geef jij dan weer een reactie. Dus HOE wij interpreteren ligt aan de situatie en de sterkte en kleuring van onze bril die wij op dat moment op hebben.

Als we goed willen samenwerken met anderen, dan is het zinvol om te leren een communicatieprobleem op te lossen door te kijken door en heldere bril. Dit doe je door het achterhalen van verschil in beleving van feitelijke situaties. Hoe kun je zelf zorgen dat je minder emotioneel reageert?

Drie praktische tips om (minder emotioneel) te reageren in communicatie met anderen:

  1. 4 seconden regel
    Voordat je reageert, wacht eerst 4 seconden, geef dan pas een reactie.
  2. NIVEA
    NIVEA staat voor: Niet Invullen Voor Een Ander. Dus stel jezelf vooraf de vraag ‘In hoeverre vul ik nu in voor een ander?’
  3. Stel vragen
    Om de feitelijkheden boven tafel te krijgen van wat er echt speelt tussen jou en de ander, kun je ervoor zorgen dat je een meester wordt in het stellen van vragen.

Belangrijkste leermoment
Het belangrijkste leermoment voor deze cursist was dat het gedrag van een persoon los staat van de persoon zelf. Hierdoor kun je je emoties wel degelijk wat meer langs je heen laten glijden waardoor je emoties je minder beïnvloeden in communicatie met anderen.

Kies, voor jezelf
Inspirerende groet,
Astrid Kies